8 dolog, ami befolyásolja a légzésedet

A legtöbben tudják, hogy többet kellene mozogniuk és változtatni a táplálkozásukon. Azonban kevesen ismerik és használják ki a helyes légzés jótékony hatásait. Tudtunkon kívül 2x-3x annyi levegőt lélegzünk be, mint amire szükségünk lenne, ezzel számos egészségügyi problémát okozva pl.: álmatlanság, elhízás.

Amit az egészséges légzésről tudni kell

Az egészséges emberek lágyan, csendesen, nyugodtan és erőfeszítéstől mentesen lélegeznek, a kilégzés után természetes szünettel. Minden egyes be- és kilégzés az orron keresztül történik – még könnyű fizikális edzés (például séta) közben is. Nyugalmi helyzetben nem szabad légszomjat tapasztalni – ha egészségesen lélegzel, még csak észre sem szabad venned a légzésedet.

Hasznos gyakorlat lehet megfigyelni a saját légzési szokásaidat.

Találj egy nyugodt helyet, ahol 5-10 percig csendben tudsz ülni, és figyeld meg a légzésedhez kapcsolódó mozgásokat:

– Az orrodon vagy a szádon keresztül lélegzel?

– A légzés a hasból vagy a mellkas felső részéből indul?

– Milyen nagy az egyes lélegzetvételek hulláma?

– A kilégzés után azonnal szükséged van belégzésre, vagy van egy természetes szünet a lélegzetvételek között?

– Könnyen meg tudod figyelni a légzési mozgásaidat?

Ha a légzésed észlelhető, és erőfeszítést igényel nyugalmi helyzetben, akkor nagy valószínűséggel a tested szükségleteihez viszonyítva túl sok levegőt lélegzel be.”

Patrick McKeown: Gyógyító légzés c. könyvéből egy részlet.

Térjünk át arra a 8 dologra, amely befolyásolja a légzésed

1.: Étrend
Ha túl sok élelmiszert fogyasztuk, azaz túlesszük magunk, a testünknek többletmunkát okoz az extra étel feldolgozása és emésztése. Ha feldolgozott ételeket fogyasztunk, az extra terheket tesz az emésztőrendszerünkre, ugyanis ezek jellemzően savképző hatásúak, ami által megváltozik a vér pH-értéke. A testünk igyekszik megszabadulni ezáltal a savtól szén-dioxid formájában, ezért felgyorsul a légzésünk.

2.: Beszéd
Beszéd közben teljesen normális, hogy megemelkedik a légzési volumen. Ezért, ha olyan szakmában dolgozol, ahol sokat kell beszélned, ne lepődj meg, ha nap végére kimerültnek érzed magad, még ha évek óta is űzöd a szakmát.

3.: Testtartás
A testtartás és a légzés elválaszthatatlanok egymástól. A legfontosabb légzőizmunk a rekeszizom. A rekeszizmot orrlégzéssel aktiváljuk. Funkcionális légzés esetén, nyugalmi helyzetben belégzéskor 1-2 cm-t mozdul lefelé. Ha nincs megfelelően aktiválva a rekeszizom, az instabilitást okozhat a gerincünkben, ne lepődjünk meg rajta, amennyiben helytelenül lélegzünk, ha a semmiből előtűnik egy derékfájdalom.

4.: Genetikai hajlam
Bizonyos személyiségjegyek – pl.: perfekcionizmus, vagy a megszállottságra való hajlam is képes elősegíteni a rendellenes légzésminták kialakulását az önmagunkkal szembeni túlzott elvárások révén.

5.: Stressz
Nem kell sokat magyarázni, ugye? Volt már bőven szó erről, hiszen rengeteg helyről ezt halljuk.

6.: Ülő életmód
Mikor fizikai aktivitást végzünk, a testünk szén-dioxidot termel, ami segít fenntartani a test O2 ellátását. A testmozgás hiánya alacsonyabb CO2 termelést és túllégzést eredményez.

7.: Az a sztereotípia, hogy a gyakori lélegzetvételek fokozzák a test oxigénellátását
Gyarkan halljuk, hogy ha megakarunk nyugodni, relaxál állapotba kerülni, akkor vegyünk jó sok nagy levegőt. Biztos ismerős…

Ám gyakran összetévesztik az emberek a nagy levegővételt a MÉLY levegővétellel. A nagy levegővétel hangos és szájon át történik a mellkasba, míg a mély levegővétel lágy és csendes, ami a hasunk mozgásában mutatkozik meg.

8.: Magasabb hőmérséklet
A fülledt és száraz lakásokban a testünk nehezen képes a bőrünkön át szabályozni a hőmérsékletet, így arra késztetni a szervezetünket, hogy a légzésünk által hűtsük magunk.

Sokan valami dörzsölt marketingfogásnak tekintik, hogy mantrázom ezt a légzés dolgot.

 

Valójában szomorúnak tartom, hogy amikor a józan paraszti ész, a tudomány, de a tapasztalat is megegyező irányba mutat – mi szemellenzősen arról beszélünk, hogy a légzés természetes, levegőt mindenki vesz, erről beszélni sem kell.

A légzés esetén három fő területre kell koncentrálnunk:

– Biokémia

– Biomechanika

– Pszichofiziológia

Igen, a túllégzés azonnali biokémiai változást okoz, hatással van a gondolkodásunkra és emócióinkra és kihat a testtartásra.

Amikor tehát azt állítjuk, hogy a napi 20.000-24.000 légzés nagyobbik részét orron kellene venned azért tesszük, mert arra utal a “működési kézikönyv” tartalma, hogy így használva a test, amelyet kaptál, egyszerűen jobban működik.”

Te eleget figyelsz a légzésedre?

Tudtátok, hogy a nitrogén-monoxid termelődés miatt az orron keresztül végzett helyes légzésnek szerepe van a vírusok elleni védelemben?

ZSIDÁKOVITS PÉTER

ERŐNLÉTI EDZŐ, BUTEYKO
CLINIC INSTRUKTOR, MASSZÁZSTERAPEUTA

Célom, hogy minél több embernek megtanítsam azt, hogyan hozzák ki magukból a legtöbbet a mindennapi életben és induljanak el egy egészséges, optimális élet felé!

Friss tartalmak

Itt követhetsz

Zsidákovits Akadémia

Átfogó folyamatosan frissülő előfizetői felület. Nem szükséges minden leckét elvégezned. Kezd a számodra leginkább értékes kurzussal. Témákra és modulokra bontott folyamatosan frissülő olyan tartalmak, amit máshol nem találsz meg a piacon. A folyamatos support az összes kérdésedre megadja a választ.

Ezeket olvastad már?

5 probléma, ami miatt kudarcba fullad az életmódváltásod

Mindent egyszerre akarsz megcsinálni?
Benned is megvan az az érzés, mikor úgy érzed a világot is megváltanád 1 nap alatt és mindent tökéletesen megcsinálsz, kicsattansz az energiától?
Majd egy pár nap múlva szépen alábbhagy a lelkesedésed és szépen visszasüllyedsz, ahonnan kezdted az egészet, vagy még mélyebbre.
Nem vagy egyedül. Sokan beleesünk ebbe a hibába. Igen, én is jártam ott. Pont ezért tudok segíteni neked.

Elolvasom »